Reis naar Servië

February 8, 2017

“Jullie zijn een gebedsverhoring” snikte pastor Aleksander aan de telefoon. “Vanmorgen nog bad ik dat er christenen zouden komen om ons te ondersteunen”. Ik was stil en snikte mee. Hij vertelde van de duizenden vergeten vluchtelingen in Belgrado, levend op straat in kou zonder enige vorm van hulp. Zijn kleine Roma gemeente deed wat ze konden, maakten wekelijks twee duizend voedselpakketten, maar de ellende was zo groot. Hij gaf en hij gaf en hij gaf, maar hij was op geraakt, uitgeput. En toen belde ik wat hij ervan zou vinden als Stichting Increase een klein team naar hem toe zou sturen. Het gaf hem moed om door te gaan.

Het begon in januari dat we met een aantal bij elkaar kwamen om na te denken en te bidden voor de vluchtelingen in Zuid en Oost Europa. We dachten eraan om naar Griekenland te gaan maar toen we via Stichting Hulp Oost Europa hoorden van de barre omstandigheden van de vluchtelingen in Belgrado was het telefoontje snel gemaakt. En toen we een dag later weer bij elkaar zaten wisten we zeker: We gaan naar Servië.

Aankomende vrijdag is het zover. Een team van 7 prachtige mensen gaat o.l.v. Peter van Essen en Helma van de Voort naar Servië. Zaterdag en zondag wordt er een conferentie gehouden voor de ruim honderd Roma (zigeuners) uit pastor Aleksanders gemeente en omliggende huisgemeenten. Jong gelovigen met vaak een occulte achtergrond. De helft van de gemeente is analfabeet en leeft ver onder de armoedegrens. Hoe bijzonder dat het juist deze mensen zijn die zich zo enorm inzetten voor de vergeten vluchtelingen! Er zal deze conferentie veel tijd zijn voor muziek en aanbidding en voor gebed.

De rest van de week is er aandacht voor de vluchtelingen en worden er huisbezoeken afgelegd. Het doel is om de plaatselijke gemeente te ondersteunen en bemoedigen en waar nodig kunnen we wat betekenen.

Manon Terpstra werkte 7 maanden op Lesbos en kan haar ervaring delen. Ben Verkaar was zendeling in Griekenland en werkte veel met de vluchtelingen in Thessaloniki en Idomeni. Ria Wormsbecher was al vele malen in Servië en weet hoe ze door liefde en aandacht de harten van de Roma kan raken. Joop Voerman is een gebedsstrijder en wat hebben deze mensen veel gebed nodig. Kim Schutte zal haar kennis als orthopedagoog en coach inzetten om de voorganger en gemeenteleden te bemoedigen en zal haar prachtige vioolspel laten klinken. Peter zal de conferentie leiden waarin muziek de taal van het hart zal zijn en hij samen met de gemeente God hoopt te zoeken. Helma van de Voort heeft een groot hart voor vluchtelingen én Oost Europa en neemt de coördinatie van deze week op zich.

Maar allemaal hebben ze maar één doel: Er zijn, er simpelweg voor de mensen zijn! En ik mocht dit keer de contacten leggen en veel achter de schermen doen. Ik zal vanuit Nederland biddend achter ze staan. Jullie ook?

(Elke dag wordt er een blog geplaatst over wat ze met elkaar beleven en wat gebedspunten zijn)

Zoeken op tags